Tips Perniagaan Dr. Azizan Osman

Assalamualaikum semua,

Semoga kita terus bersemangat melakukan apa yg kita sedang lakukan kerana tiada sbb utk teruskan sesuatu yg kita tak suka.

Kali ni saya nak ceritakan tips-tips dari Dr. Azizan Osman. Maaf, saya bukannya ejen pemasaran seminarnya tapi tak salah untuk belajar dari sesiapa saja dan berkongsi dengan sesiapa saja asalkan ia tidak memudaratkan atau merugikan pihak yang berkenaan, betul tak? Kita ambil semua yang positif dan tinggalkan yg negatif.

Mentor
Antara nasihat beliau ialah perlunya kita ada mentor yang terbukti berjaya dan  berkesan cara dia berkerja. Tak guna bertanya atau berguru dengan mereka yang hanya tahu teori yang berjela-jela tapi tak pernah pun mencuba ilmu atau teorinya. Masuk akal bukan? Ye la kan macam setengah orang kata, mentor atau guru kita dapat menunjukkan cara yg akan menjimatkan masa dan wang serta mengelakkan kita membuat kesilapan yg merugikan. Kadang-kadang kita rasa kita sudah cukup bijak dan tahu segalanya tapi akhirnya membuat juga kesilapan kerana kurangnya pengalaman dan ilmu pengetahuan tak pernah habis utk dipelajari sebenarnya.

Pemasaran
Dia kata, tak guna ada produk atau perkhidmatan terbagus di dunia sekalipun tapi tak ada orang tahu tentangnya. Jadi anda kena ada cara pemasaran yang betul dan berkesan agar orang-ramai tahu tentang kebaikan produk anda. Antara perkara-perkara yang dinasihat tentang pemasaran ialah:-
-memberi khidmat pelanggan yang terbaik agar ia mungkin disebar oleh pelanggan tentang kebaikan produk/perkhidmatan anda
- mengguna kad perniagaan sebaiknya-spt rekabentuk yg kreatif dsb
-memaksimumkan potensi media yang ada seperti blog, youtube dan juga alatulis seperti sampul surat, letterhead untuk sebarkan tentang produk/perkhidmatan anda
-sebarkan juga testimonial pelanggan yg berpuas hati dengan produk/perkhidmatan anda

Kuasa tindakan
Satu lagi yg saya dengar dia cakap ialah tentang kuasa tindakan. Idea, angan-angan atau perancangan sebagus mana sekali pun tak memberi apa-apa makna sekiranya kita tak memulakan dan bertindak.

Itulah antaranya dan ada byk lagi sebenarnya, kalau nak tahu lebih lanjut sertailah seminar dia. :) Sama-sama kita belajar dan terus belajar.


No comments:

Post a Comment